ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Δε χρειάζεται να είναι κανείς Πικάσο για να ασχοληθεί με την επόμενη εφαρμογή. Ο λόγος για το εργαλείο της ζωγραφικής, το οποίο συναντάμε σε όλα σχεδόν τα λειτουργικά συστήματα υπολογιστών που υποστηρίζουν γραφικό περιβάλλον. Ο κύριος ρόλος του δεν ειναί να μας ψυχαγωγεί στον ελεύθερο χρόνο μας εξερευνώντας την καλλιτεχνική μας φλέβα (αν και πολλές φορές συμβαίνει και αυτό! ), αλλά να μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε σχήματα και εικόνες που θα χρησιμοποιήσουμε στη δουλειά μας. Για το λόγο αυτό στα περισσότερα γραφικά περιβάλλοντα μας δίνεται η δυνατότητα οτιδήποτε φτιάχνουμε με το εργαλείο της ζωγραφικής να το μεταφέρουμε σε άλλες εφαρμογές, π.χ. στην εφαρμογή με την οποία γράφουμε κείμενα στον υπολογιστή.

Αυτή η τελευταία εφαρμογή αποτελεί το αντικείμενο του δευτέρου μαθήματος αυτής της ενότητας, η οποία είναι αφιερωμένη στην επεξργασία κειμένου. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στη χρησή εφαρμογών στον υπολογιστή, το οποίο κατέχει και τη μεγαλύτερη θέση σε ποσοστό χρήσης σε σχέσεις με εφαρμογές που θα δούμε στις επόμενες ενότητες.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Στο τέλος της ενότητας οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν:

7.1 => να σχεδιάσουν απλά σχήματα και εικόνες,

=> να χρησιμοποιούν τα εργαλεία της ζωγραφικής με ευχέρια,

=> να αξιοποιούν τις δινατότητες που τους προσφέρουν τα προγράμματα ζωγραφικής, όπως αντιγραφή, μετακίνηση, περιστροφή, αναστροφή, κτλ,

=> να αποθηκεύουν και να εκτυπώνουν τη δουλειά τους.

7.2 =>να εντοπίζουν τα πλεονεκτήματα των προγραμμάτων επεξεργασίας κειμέμου,

=> να χρησιμοποιούν τις ευκολίες που τους παρέχονται στην πληκτρολόγηση κειμένου και στη μετακίνησή τους μέσα σ'αυτό,

=> να διορθώνουν τυχόν λάθη,

=>να γράφουν κείμενο με χρήση πολλών γραμματοσειρών,

να μορφοποιούν το κείμενο με έντονα, πλάγια και υπογραμμισμένα στοιχεία,

=> να χρησημοποιούν τις στοιχίσεις, για να γράφουν τίτλους ή σώμα κειμένου,

=> να επιλέγουν, να αντιγράφουν και να μεταφέρουν τμήματα κειμένου,

=> να αποθηκεύουν, να ανακτούν και να εκτυπώνουν τη δουλειά τους,

=> να επεξεργάζονται το κείμενο μέσα από τα εργαλεία της ορθογραφίας και της εύρεσης και αντικατάστασης.

ΜΑΘΗΜΑ 7.1 Ζωγραφική με τον υπολογιστή

Παίρνουμε το πινέλο μας, το βυθίζουμε στο μαύρο χρώμα και πιέζουμε απαλά στο κέντρο της οθόνης...Χ μμμ! Kάτι σαν να μην πηγαίνει καλά.

Όπως είναι φυσικό, τα σύνεργα των καλλιτεχνικών δεν θα μας χρειαστούν εδώ. Τα σύνεργά μας σ' αυτή την περίπτωση, όπως και σε όλες τις άλλες εφαρμογές, είναι το ποντίκι και το πληκτρολόγιο. Τα εργαλεία της ζωγραφικής (paint) είναι έτσι σχεδιασμένα, ώστε να μας παρέχουν όλες εκείνας τις δινατότητες που θα μας βοηθήσουν να ζωγραφίσουμε σχήματα και είκονες εύκολα και γρήγορα. Τερμα οι διαβήτες και τα χαρακάκια για κύκλους και τετράγωνα, τέρμα τα μοιρογνωμόνια για τόξα και καμπύλες... Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Αυτές είναι οθόνες από προγράμματα ζωγραφικής. Εκτός από τα μενού, συνηθισμένο τμήμα για κάθε σχεδόν εφαρμογή, εδώ βλέπουμε κάτι καινούργιο: Αυτό είναι η εργαλειοθήκη (toolbox), τοποία διαθέτει κάθε πρόγραμμα ζωγραφικής που σέβεται τον εαυτό του. Εδώ εμφανίζεται στο αριστερό τμήμα του, αλλά αυτό δεν είναι δεσμευτικό. Στην εργαλειοθήκη υπάρχουνόλα εκείνα τα εργαλεία που θα μας βοηθήσουν στη δουλειά μας. Πριν χρησιμοποιήσουμε ένα συγκεκριμένο πρέπει να το επιλέξουμε και κατόπιν να το χρησιμοποιήσουμε. Οι ποιο συνηθισμένες δυνατότητες που συναντούμε είναι:

=> Το μολύβι. Μας επιτρέπει τη διμηουργία ελεύθερου σχεδίου.

=> Οι γραμμές. Μας επιτρέπουν τη δημιουργία ευθύγραμμων τμημάτων και καμπύλων.

=> Τα σχήματα. Μας επιτρέπουν τη δημιουργία σχηνάτων, δηλαδή κύκλων, ελλείψεων, ορθογωνίων κ.τ.λ.

=> Η γόμα. Μας επιτρέπει να διορθώνουμε ατέλειες ή λάθη.

=> Τα χρώματα. Μας επιτρέπουν τη δημιουργία εγχωμων σχημάτων και εικόνων.

=> Το γέμισμα σχήματος. Μας επιτρέπει να γεμίζουμε ένα σχήμα με χρώμα ταχύτατα και με ακρίβεια.

Τα προγράμματα ζωγραφικής μας δίνουν επίσης δινατότητες που δεν μπορούμε να έχουμε όταν ζωγραφίζουμε στο χαρτί. Οι πιο σημαντικές είναι:

=> Αντιγραφή - Μετακίνηση. Έχουμε τη δυνατότητα να αντιγράψουμε αυτούσιο ή να μετακινήσουμε ένα τμήμα της εικόνας μας (ή ολόκληρη την εικόνα) ή σε άλλη θέση.

=>Περιστροφή - Αναστροφή. Μπορούμε να περιστρέψουμε ή να αναστρέψουμε ένα τμήμα της εικόνας μας (ή ολόκληρη την εικόνα) κατά κάποια γωνία που επιθυμούμε.

=> Αποθήκευση - Ανάκτηση - εκτύπωση. Πρόκειται για λειτουργία που δίνουν νόημα στη χρήση εφαρμογών όπως η ζωγραφική στον υπολογιστή. Μπορούμε να αποθηκεύσουμε την εργασία μας και να την ανακτήσουμε κάποια άλλη στιγμή για να συνεχίσουμε να την επεξεργαζόμαστε ή μπορούμε να την τυπόσουμε, ώστε να την πε\αρουσιάσουμε.

Στο τετράδιο εργασιών θα δούμε με λεπτομέρεια πώς μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες που έχουμε στη διάθεσή μας με ένα πρόγραμμα ζωγραφικής.